روشنایی زیرکابینتی- منابع نور

0
1662

نورهای زیرکابینتی، دارای تنوع زیادی هستند. چگونه می‌توان فهمید که چه نوع روشنایی زیرکابینتی مناسب آشپزخانه شماست؟ در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با یکی از پارامترهای مهم در روشنایی زیرکابینتی آشنا شوید.

منبع نور

اولین موضوع کلیدی برای انتخاب روشنایی زیر کابینتی، انتخاب منبع نور است. هر منبع نوری، دیگر پارامترها نظیر نوع فیکسچر، رنگ نور، کارایی و طول عمر روشنایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در ادامه به معرفی هر یک از این منابع نوری می‌پردازیم.

فلورسنت

لامپ‌های فلورسنت، دارای نور یکنواختی می‌باشند که این نور را از یونیزه شدن گاز مرکوری در داخل حباب خود تولید می‌کنند. این نوع لامپ‌ها، بازده نوری خوبی داشته ولی دچار چند ضعف اساسی در لامپ‌های زیر کابینتی هستند. اول آن‌که، این لامپ‌ها، تنوع نوری محدودی دارند. دوم آن‌که، در شکل‌های محدود میله‌ای و دایره‌ای عرضه می‌گردند. همچنین شکسته شدن این نوع لامپ‌ها در فضای آشپزخانه بسیار خطرناک است، زیرا این نوع لامپ‌ها حاوی مواد سمی هستند. همچنین این لامپ‌ها برای روشن شدن نیاز به برق شهری دارند؛ که به‌واسطه در دسترس بودن این لامپ‌ها با فرد مستقر در آشپزخانه، می‌تواند خطر برق‌گرفتگی داشته باشد.

flourescent
لامپ فلورسنت قلمی مخصوص زیر کابینت

ال ای دی

ال ای دی‌ها، منابع نوری الکترونیک هستند و بازده نوری بالایی دارند. این نوع روشنایی، به‌واسطه استفاده از ال ای دی، تنوع شکلی بسیار زیادی دارد و به‌واسطه پیشرفت‌های عظیم فنّاوری در این عرصه دارای تنوع بالای رنگی، بازده بالای انرژی و سایز بسیار کوچک داراست. همچنین این نوع لامپ‌ها، توانایی بالای کار با ولتاژهای دی سی پایینی را دارند که احتمال برق‌گرفتگی برای نفرات را به صفر می‌رساند. طول عمر اکثر لامپ‌های ال ای دی، بالای ۵۰ هزار ساعت است. همچنین، به‌واسطه بازده بالای انرژی، حرارت کمی را تولید می‌کند.

LED Lamp
لامپ های ال ای دی زیرکابینتی رو کار

لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن

 این دو لامپ، به شدت گرما تولید کرده که می‌تواند دو مشکل اساسی در روشنایی زیر کابینتی، ایجاد نماید اول آنکه، حرارت تولیدشده، می‌تواند به فیکسچر لامپ و خود کابینت‌ها آسیب‌زده و دوم آنکه، به‌واسطه گرمای بیش‌ازحد تولیدشده در فضای زیر کابینت‌های دیواری، موجب ایجاد فضای نامطلوبی برای کار در آشپزخانه باشد.

 

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید