روشنایی زیرکابینتی- معیارهای رنگ نور

0
1885

دمای رنگ

دمای رنگ، معیاری برای نمایش نوع رنگ منبع نور است. این معیار بین رنگ‌های گرم مایل به قرمز و رنگ‌های سرد مایل به آبی تغییر می‌کند. منابع نور زیر ۳۲۰۰ درجه کلوین، گرم به‌حساب آمده و منابع نور بارنگ بالای ۴ هزار درجه کلوین، سرد به‌حساب می‌آیند. دمای رنگ، هیچ ارتباطی به میزان حرارت تولیدشده توسط لامپ نداشته و تنها یک معیار اندازه‌گیری نمایش رنگ است.

دمای رنگ تخمینی حالات و تأثیرات محیطی مرتبط کاربردهای مناسب
۲۷۰۰k دوستانه، شخصی، صمیمی منازل، کتابخانه‌ها، رستوران‌ها
۳۵۰۰k دوستانه، پذیرایی، غیر دلهره‌آور ادارات جدید، پذیرش اماکن عمومی
۴۱۰۰k تمیز، مرتب و کارا ادارات قدیمی، کلاس‌های درس
۵۰۰۰k درخشان، هوشیار، رنگ‌آمیزی دقیق فروشگاه‌های جواهرات، آتلیه‌ها

دمای رنگی منابع نور رایج

دمای رنگی تخمینی منبع نور
طلوع و غروب خورشید ۱۶۰۰k
شعله شمع ۱۸۰۰k
شعله گازسوز ۱۸۰۰k
لامپ رشته‌ای ۲۸۰۰k
لامپ فلورسنت سفید گرم ۳۰۰۰k
لامپ فلورسنت سفید خنثی ۳۵۰۰k
لامپ فلورسنت سفید ۴۱۰۰k
اتاقک نور حرفه‌ای ۵۰۰۰k
نور خورشید نیم روز درخشان ۵۲۰۰k
آسمان کاملاً پوشیده از ابر ۶۵۰۰k

هنگام انتخاب نورهای زیرکابینتی، باید به دمای رنگ توجه کرد، زیرا نورپردازی رنگ اشتباه، می‌تواند به‌گونه‌ای جدی، ظاهر کلی اتاق شما را برهم زند. شما نوری را نیاز دارید که رنگ‌های نقاشی شما را به‌خوبی نمایش دهد و رنگ طبیعی غذا را نشان دهد.

اگر آشپزخانه شما، شامل رنگ‌های گرم مانند قرمز، بنفش، نارنجی دارد شما باید منبع نور گرم استفاده کنید تا آشپزخانه باشکوه و لوکس دیده شود. برای یک آشپزخانه با تنالیته سرد، شما بایستی از یک منبع نور سرد استفاده کنید تا رنگ‌های آبی، سبز و سفید را تشدید کند. این‌گونه آشپزخانه شما تمیز، خشک و درخشان دیده شود. همچنین می‌توانید از دماهای رنگی بر مبنای ذائقه و استایل خود در دکوراسیون استفاده کنید. در یک آشپزخانه رمانتیک یا سنتی‌تر، معمولاً باید به دنبال نورهای گرم‌تر رفت. در یک آشپزخانه مدرن و یا صنعتی، با نورهای سرد موفق‌تر خواهید بود.

دمای رنگ و تفاوتهای آن
دمای رنگ و تفاوتهای آن

شاخص شبیه‌سازی رنگ

شاخص شبیه‌سازی رنگ، قابلیت شبیه‌سازی رنگ‌ها به‌صورت دقیق را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص از ۱(لامپ‌های سدیم کم‌فشار) تا ۱۰۰(خورشید) تغییر می‌کند. برای روشنایی زیر کابینتی درصورتی‌که این شاخص ۸۵ به بالا باشد بسیار عالی است. این شاخص، هنگام انتخاب روشنایی زیر کابینتی بسیار مهم است زیرا نمای کلی آشپزخانه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال، وقتی شما یک رنگ آبی خاص را برای رنگ‌آمیزی آشپزخانه خود انتخاب می‌کنید، دوست ندارید که روشنایی باعث تغییر رنگ آشپزخانه شود. شاخص شبیه‌سازی لامپ‌های زنون ۱۰۰ است و شاخص شبیه‌سازی لامپ‌های ال ای دی و لامپ‌های فلورسنت هر دو ۸۵ درصد است.

تفاوت بین میزان شاخص شبیه سازی رنگ
تفاوت بین میزان شاخص شبیه سازی رنگ

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید