ال ای دی های ۲۲۰ ولت

6
15738

ال ای دی های ۲۲۰ ولت ، یکی از خانواده روشنایی های دکوری می باشد که بسیاری از متخصصان، آن را به دلیل عدم نیاز به آداپتور و تغذیه dc استفاده می نمایند.

در این مطلب به تفصیل راجع به خانواده های گوناگون این نوع ال ای دی ها توضیحاتی ارائه می گردد و مزایا و معایب این نوع محصولات بیان می گردد.

ال ای دی نواری شلنگی

ال ای دی رشته ای 220 ولت

اولین دسته از ال ای دی های ۲۲۰ ولت، در بازار با عنوان ال ای دی شلنگی شناخته می شود که معمولاً در رولهای ۵۰ و ۱۰۰ متری ارائه می گردند. این ال ای دی ها معمولاً برای نورپردازی سقفی و در کاربردهای داخلی استفاده می گردند. این نوع ریسه فقط در فواصل یک متری قابلیت برش دارند.  

معمولاً برای اتصال این نوع ریسه، از یک یکسوساز (که به شکل یک جعبه سفید کوچک سر راهی است و از دوشاخه می آید) استفاده می گردد تا برق ac را به برقی تقریباً  dc تبدیل نماید و عملاً نیازی به آداپتور گران قیمت ندارد.
به واسطه نداشتن هیچ نوع خنک کننده ای مانند آلومینیوم بستر یا پروفیل آلومینیومی و اتصال آن به صورت مستقیم به برق در بلند مدت، دچار سوختگی ال ای دی و از کار افتادن یک طول یک متری از ریسه می گردد. همچنین در دراز مدت، به واسطه حرارت ایجاد شده، رنگ شلنگ مورد استفاده در روی نوار ال ای دی تغییر کرده و کدر شده و کیفیت نور و رنگ را تخت تأثیر قرار می دهد.

یکی از راهکارهای افزایش طول عمر ال ای دی های شلنگی( چنانچه کاربرد آن در فضای داخلی و جایی که آبریز نداشته باشد) آن است که بر روی شلنگ این مدل ال ای دی ها، سوراخ هایی ایجاد کرد تا باعث گردش هوای راحتر و خارج شدن هوای گرم از پیرامون ال ای دی ها شد.

ال ای دی ۲۲۰ ولت تیوبی خازنی(لامپ زیرکابینتی)

لامپ خطی ال ای دی 220 ولت

نوع دیگری از ال ای دی های ۲۲۰ ولت ، ال ای دی تیوبی خازنی می باشد که در بازار به عنوان زیرکابینتی یاد می شود. ال ای دی های این لامپ، از نوع شاخه ای و بستر آلومینیومی می باشد. این ال ای دی شاخه ای در داخل پروفیل آلومینیومی قرار گرفته است تا بتواند حرارت تولید شده را به راحتی از طریق بدنه  تخلیه نماید و بدین ترتیب طول عمر لامپ را بالا ببرد.

طلق(دیفیوزر) روی این نوع لامپ ها عموماً مات شیری هستند. این نوع لامپ های زیرکابینتی تنها در دو رنگ سفید سرد و سفید گرم عرضه می گردند. خاطر نشان می سازد که تغذیه این نوع لامپ ها به صورت خازنی بوده و در داخل پروفیل جاسازی می شوند. طول عمر و کارایی این نوع لامپ ها نسبت به ال ای دی شلنگی به مراتب بالاتر می باشد اما قیمت این نوع لامپ ها چندین برابر ال ای دی های شلنگی می باشد.

از نمونه کاربردهای این نوع لامپ، می توان به نورپردازی بالای کابینتی اشاره کرد.

ال ای دی ۲۲۰ ولت خطی pwm

ال ای دی شاخه ای 220 ولت pwm

سومین نوع ال ای دی های ۲۲۰ ولت ، ال ای دی pwm می باشد. این نوع ال ای دی ها از نوع ال ای دی شاخه ای(سخت) بوده و مدار تغذیه آن از نوع دیجیتال pwm بوده و بر روی خود ال ای دی شاخه ای قرار دارد. به واسطه قرار داشتن ال ای دی ها بر روی بستر آلومینیومی، حرارت تولید شده دفع می گردد اما خاطر نشان می نماید که از خنک کنندگی کمتری نسبت به لامپ های زیرکابینتی برخوردار است.

استفاده از روش pwm در ال ای دی های ۲۲۰ ولت باعث شده است تا این نوع ال ای دی کمتر حرارت تولید نموده و اتلاف کمتری داشته باشد. همچنین به نظر می رسد که این نوع ال ای دی طول عمر مناسبی به نسبت دو گزینه دیگر داشته باشد. رنگ این نوع ال ای دی ها هم معمولاً سفید سرد و سفید گرم می باشد.

6 پرسش و پاسخ

    • ولتاژی که وصل شده به ال ای دی شما به احتمال زیاد، بالاتر از ولتاژ نامی قابل تحمل هست یا اینکه کیفیت ال ای دی ها نامناسبه

  1. سلام مهندس”
    ال ای دی نوار خطی یک متری که مابین هر سه ال ای دی یه مقاومت ۳۹۰ بکار رفته” میشه لطف بفرمایید اینها ورودی تغذیه شون چند ولته؟
    که تکی حتی با اداپتور ۵ ولتم روشن میشه” و اگه تعداد مثلا ۵ متر جداگانه داشتیم میتونیم از یک تغذیه استفاده کنیم؟ و چند ولت باشه جواب میده. با سپاس🍀🙏

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید