نحوه نصب روشنایی برای کابینت آبچکان با سنسور درب کابینتی

2
18805

در هر آشپزخانه، دو قسمت حیاتی وجود دارد که از پرکاربردترین قسمت‌های آشپزخانه است. اولین قسمت پرکاربرد، قسمت اجاق‌گاز است. بیشترین زمان صرف شده در داخل آشپزخانه، زمان مربوط به پخت‌ و پز است.
بعدازآن، بیشترین زمان در ظرف‌شویی و برای شستن ظروف استفاده می‌گردد؛ بنابراین استفاده از این دو قسمت، نیازمند شرایط مناسب نوری است. معمولاً بالای اجاق‌گاز، هود نصب‌شده است و تمامی هودها مجهز به سیستم روشنایی هستند. این امر باعث می‌شود که کارهای پخت‌وپز با دقت بهتری انجام گردد.

قسمت دوم، استفاده از ظرف‌شویی هست. معمولاً بر روی اکثر ظرف‌شویی‌ها، یک کابینت دیواری وجود دارد که مجهز به آب‌چکان است که برای خشک‌کردن ظروف از آن استفاده می‌شود. به‌واسطه وجود همین آب‌چکان، نور موردنیاز برای شستن ظرف‌ها تأمین نیست و همین امر باعث کاستی‌هایی در نظافت ظرف‌ها می‌گردد.

در این مقاله، به‌منظور سهولت شستشوی ظرف‌ها، نحوه نصب سیستم روشنایی هوشمند بر روی ظرف‌شویی توضیح داده می‌شود.

مراحل نصب سیستم روشنایی بر روی کابینت آب‌چکان ظرف‌شویی به‌قرار زیر هست.

  1. انتخاب منبع نور مناسب و خصوصیات موردنیاز آن
  2. انتخاب سنسور مناسب
  3. سیم‌کشی صحیح کابینت

در ادامه هر بخش به‌تفصیل توضیح داده می‌شود.

انتخاب منبع نور مناسب و خصوصیات موردنیاز آن

بهترین گزینه برای روشنایی ظرف‌شویی، استفاده از روشنایی ال ای دی  و از نوع خطی و یکنواخت آن هست. علت‌های گوناگونی در این تصمیم مؤثر است: اول آنکه استفاده از لامپ‌های کم بازده باعث ایجاد گرما در محدوده ظرف‌شویی شده و کار طولانی‌مدت در این قسمت را سخت می‌نماید. دوم آنکه استفاده از لامپ‌های نقطه‌ای باعث ایجاد بازتاب‌های خیره‌کننده بر روی ظروف شده و باعث خستگی چشم در طولانی‌مدت می‌گردد.

به دلیل ریزش آب از ظروف تازه شسته شده در قسمت آب‌چکان، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان منبع نور را زیر آب‌چکان قرار داد. به همین منظور، می‌بایست منبع نور در قسمت سقف کابینت آب‌چکان قرار گیرد. به‌واسطه همین امر، فاصله حدودی منبع نور تا سطح ظرف‌شویی چیزی در حدود ۹۰ سانتی‌متر است.
بر مبنای محاسبات نوری و استانداردهای روشنایی، میزان نور صحیح روی سطح ظرف‌شویی می‌بایست در حدود ۵۳۸ لوکس باشد. برای تأمین این حد روشنایی از ارتفاع ۹۰ سانتی‌متری، می‌بایست از ال ای دی شاخه‌ای با شار نوری در حدود ۸۴۰ لومن استفاده کرد. برای این انتخاب از جدول انتخاب ال ای دی‌های شاخه‌ای استفاده کرده و به نظر می‌رسد که نزدیک‌ترین گزینه، استفاده از ال ای دی شاخه‌ای سایز ۷۰۲۰ است.

انتخاب رنگ نور، بستگی به سلیقه دارد ولی خاطرنشان می‌سازد که استفاده از هر رنگی به‌جز سفید آفتابی و سفید مهتابی، یک انتخاب اشتباه است.

انتخاب سنسور مناسب

نمایی از سنسور درب کابینت
سنسور درب کابینت

برای این منظور، از سنسور درب کابینتی استفاده می‌شود. نحوه عملکرد این سنسور، به این‌گونه است که در داخل کابینت و بر روی سقف نصب می‌گردد. حداکثر فاصله تشخیص درب کابینت، ۳۵ سانتی‌متر است. البته خاطرنشان می‌کند که این فاصله به رنگ کابینت و صیقلی بودن جنس کابینت هم‌بستگی دارد. چنانچه رنگ کابینت سفید باشد بیشترین فاصله را می‌تواند تشخیص دهد و چنانچه رنگ درب کابینت تیره باشد، کمترین فاصله تشخیص را دارا است.
هنگام باز شدن درب کابینت بالای آب‌چکان، سنسور بلافاصله فرمان روشنایی به ال ای دی شاخه‌ای را صادر می‌نماید؛ اما در هنگام بسته شدن درب کابینت، سنسور بعد از ۱۰ ثانیه از بسته شدن درب، ال ای دی شاخه‌ای را خاموش می‌نماید.

سنسور با استفاده از دو پیچ خودکار بر روی سقف کابینت، نصب می‌گردد.

سیم‌کشی صحیح کابینت

تصویری از سیم کشی از پشت یونیت هوایی

سیم‌کشی کابینت بسیار مهم است. چند پارامتر در سیم‌کشی مهم است. اولین پارامتر، انتخاب سیم با سطح مقطع مناسب برای جریان مصرفی لامپ است. میزان جریان مصرفی لامپ ال ای دی سایز ۷۰۲۰ انتخاب‌شده، ۱/۵ آمپر به ازای هر یک متر است. سیم خود سنسور توانایی عبور ۵ آمپر جریان را داراست. پس هیچ مشکلی در استفاده از این سیم وجود ندارد. دومین پارامتر، عدم رؤیت سیم در داخل کابینت است که زیبایی کابینت را بهبود می‌بخشد. پشت یونیت کابینت (پشت فیبر) فضایی خالی به عمق ۱۶ میلی‌متر وجود دارد که مناسب‌ترین محل عبور سیم است.

نمایی از داخل کابینت آبچکان به همراه سنسور و لامپ

سنسور را با استفاده از پیچ بر روی سقف یونیت نصب‌کرده و سوراخی را بر روی فیبر دقیقاً در پشت سنسور ایجاد کرده تا کانکتور سنسور بدون دیده شدن به پشت سنسور وصل گردد. سیم خروجی لامپ سنسور را نیز از همان مسیر و از دیواره کناری با استفاده از شیاری که بر روی یونیت ایجاد گشته است از طریق سوراخی به داخل یونیت بازگردانده و به لامپ خطی وصل می‌گردد.

سنسور درب کابینتی

سنسور را با استفاده از پیچ بر روی سقف یونیت نصب‌کرده و سوراخی را بر روی فیبر دقیقاً در پشت سنسور ایجاد کرده تا کانکتور سنسور بدون دیده شدن به پشت سنسور وصل گردد. سیم خروجی لامپ سنسور را نیز از همان مسیر و از دیواره کناری با استفاده از شیاری که بر روی یونیت ایجاد گشته است از طریق سوراخی به داخل یونیت بازگردانده و به لامپ خطی وصل می‌گردد.

در انتها ویدیویی از این سنسور نصب شده به همراه روشنایی در کابینت بالای آب چکان قرار داده شده است.

2 پرسش و پاسخ

  1. سلام
    مهندس من ای ای دی شاخه ای را در کمد کتابخانه ام با چسب دوطرفه نصب کردم . اما شاخه لامپ افتاد و چسب نتوانست نگه دارد .
    به غیر از پیچ چه روشی می توانم استفاده کنم تا خوب سفت شود ؟

    • استفاده از چسب آکواریوم به همراه استفاده از چسب یک دو سه در چند نقطه به صورت موقتی برای خشک شدن چسب آکواریوم

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید