ساخت روشنایی خطی زیرکابینتی با کلید لمسی سرخود

0
5003

داشتن روشنایی خطی بر روی صفحه کابینت آشپزخانه، کمک بسیار خوبی به آشپز هست. اما بسیاری از آشپزخانه‌ها به دلیل عدم اندیشیده شدن تمهیدات برای روشنایی در این بخش، امکاناتی نظیر کلید یا سیستم برق‌کشی مناسب را ندارند. اینجاست که می‌توان با استفاده از سیستم‌های ساده‌ای، قابلیت روشنایی به زیر کابینت‌ها را افزود.

در این مقاله قصد آن است که یکی از روش‌های ساده تأمین روشنایی خطی زیرکابینتی را که با هزینه اندکی مهیا می‌گردد، معرفی نمود.

وسایل موردنیاز:

ابتدا می‌بایست ال ای دی شاخه‌ای درون پروفیل آلومینیومی قرار گیرد. لازم به ذکر است که اکثر پروفیل‌های آلومینیومی مخصوص این کار دارای دو شیار برای قرارگیری ال ای دی شاخه‌ای می‌باشند. پیشنهاد می‌گردد با استفاده از خمیر سیلیکون، ال ای دی شاخه‌ای را مطابق شکل، در شیار پایینی قرار دهید به‌گونه‌ای که ال ای دی شاخه‌ای، چسبیده به کف پروفیل باشد زیرا این کار باعث انتقال حرارتی بهتر بوده و طول عمر ال ای دی شاخه‌ای را بیشتر می‌کند. مزیت دیگر قرارگیری ال ای دی شاخه‌ای در کف پروفیل، دور بودن بیشتر آن از طلق ماتی که در قسمت‌های بعدی که قرار بر نصب دارد می‌باشد که این امر باعث یکنواختی بیشتر نور و جلوگیری از نقطه‌نقطه شدن نور دارد.

طریقه جاگیری ال ای دی شاخه ای درون پروفیل آلومینیومی
ال ای دی شاخه ای درون پروفیل

حال سنسور لمسی داخل پروفیلی را می‌بایست استفاده کرد. این سنسور، در سمت راست سنسور، دو محل اتصال سیم برای برق ورودی ۱۲ ولت از آداپتور دارد که با نوشته‌های ۱۲VIN(مثبت ۱۲ ولت ورودی) و GND(منفی ورودی ) شناخته می‌شود. در سمت چپ سنسور، دو محل اتصال برای برق خروجی از سنسور و برای اتصال به ال ای دی شاخه‌ای دارد که با نام‌های ۱۲VOUT(مثبت ۱۲ خروجی) و GND(منفی خروجی) شناخته می‌شود.

سنسور لمسی داخل پروفیلی-سنسور لمسی فنردار
سنسور لمسی داخل پروفیلی

این محل اتصال هم را درست و به‌صورت مثبت آداپتور به ۱۲VIN و منفی آداپتور به GND وصل کرده و سپس از ۱۲VOUT سنسور به مثبت ال ای دی شاخه‌ای و ازGND سمت چپ سنسور به منفی ال ای دی شاخه‌ای وصل نمایید. در زیر عکس متصل شده سنسور به ال ای دی شاخه‌ای در پروفیل آلومینیومی دیده می‌شود.

سنسور به همراه ال ای دی شاخه ای داخل پروفیل آلومینیومی
سنسور به همراه ال ای دی شاخه ای داخل پروفیل آلومینیومی

لازم به ذکر است حال چنانچه سیستم به برق وصل گردد با لمس فنر موردنظر، می‌توان ال ای دی شاخه‌ای را روشن و خاموش کرد. این فنر با نصب طلق مات بر روی پروفیل آلومینیومی به حالت جمع شده قرار می‌گیرد و وظیفه تشخیص لمس دست را بر عهده می‌گیرد.

روشنایی خطی زیرکابینتی به همراه سنسور لمسی
روشنایی خطی زیرکابینتی به همراه سنسور لمسی

لازم به ذکر است که در وسط فنر سنسور، یک عدد ال ای دی آبی‌رنگ قرارگرفته است تا در صورت خاموش بودن ال ای دی شاخه‌ای روشن بوده و محل لمس دست برای کنترل روشنایی را نشان دهد.

در پایان فیلم نهایی این لامپ خطی زیر کابینتی دیده می‌شود.

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید