ساخت آیینه نوری مجهز به کلید لمسی پشت آیینه

1
9315

آیینه‌های مجهز به روشنایی، از گذشته برای گریم استفاده می‌شده است. امروزه با افزایش سطح رفاه بشر و به دلیل رفع نیاز زیبایی، آیینه‌های مجهز به روشنایی، در حال فراگیر شدن هستند. در این مقاله به نحوه ساخت یک آیینه نوری پرداخته می‌شود.

ساختار کلی آیینه نوری

آیینه نوری از سه جز آیینه خراش خورده، کلید لمسی پشت آیینه و منبع نور تشکیل‌شده است. این سه جزء در کنار هم کمک می‌کنند تا کارایی یک آیینه بالاتر رفته و کاربری بهتری را به عنوان آیینه روشویی یا آیینه میز آرایش داشته باشد. در ادامه، به توضیح هر یک از این قسمت‌ها، پرداخته می‌شود.

آیینه خراش خورده

برای اینکه آیینه روشویی یا میز آرایش، مجهز به روشنایی شود دو نکته را بایستی لحاظ کرد. اول آنکه، پیرامون آیینه یک نوار ایجاد گردد که در آن نواحی، جیوه برداشته‌شده باشد. این کار کمک می‌کند که با قرار گرفتن منبع نور در پشت آیینه، نور از طریق این کادر بدون جیوه، به چهره فرد در روبروی آیینه بتابد. دوم آنکه، در نقطه‌ای از آیینه که قصد نصب کلید لمسی پشت آیینه را داریم، می‌بایست یک علامت کلید لمسی یا چیزی مشابه حک شود. در برخی موارد، نیاز است که علامت تجاری شرکت سازنده آیینه هم عاری از جیوه گردد تا یک لوگوی نورانی هم بر روی آیینه داشته باشیم. در زیر یک شکل از تصویری که می‌بایست بر روی آیینه، عاری از جیوه گردد، دیده می‌شود.

نقشه آیینه شده حکاکی پشت آیینه
نقشه آیینه شده حکاکی پشت آیینه

واضح است که نقشه خراش دهی آیینه، معکوس (آیینه شده) است، زیرا خراش بر پشت آیینه می‌بایست انجام گیرد.

در ایران، بسیاری کارگاههای صنعتی آیینه و شیشه، توانایی انجام عملیات خراش دهی آیینه (سند بلاست) را دارند. البته خاطرنشان می‌سازد که سند بلاست می‌بایست پشت آیینه و در قسمتی که جیوه قرار دارد انجام گیرد. بعد از سند بلاست پشت شیشه، بهتر است بابت جلوگیری از زنگ‌زدگی قسمت پشت آیینه بابت رطوبت، از یک پوشش رزینی پلی وینیلی عایق استفاده گردد.

کلید لمسی پشت آیینه

کلید لمسی پشت آیینه، از یک مستطیل به طول ۱۰۸ میلی‌متر و عرض ۳۰ میلی‌متر تشکیل‌شده است. کلید فوق، دارای دو جزء اساسی هست. جز اول قسمت حساس به لمس است که آیینه‌ای که روی این قسمت قرار می‌گیرد، بایستی خراش خورده باشد. این امر، باعث عبور راحت‌تر امواج الکتریکی کلید لمسی گشته و عملکرد کلید را بهبود می‌بخشد. جزء دوم، قسمت نورانی کلید هست که باعث می‌شود هم لوگوی خاموش و روشن و هم برند شرکت تولیدکننده، به زیبایی بر روی آیینه نقش بندد. در زیر، یک نمونه لوگوی خاموش و روشن به همراه برند یک تولیدکننده با ابعاد استاندارد دیده می‌شود.

اندازه های استاندارد و منطبق لوگوها با کلید لمسی پشت آیینه برای حکاکی پشت آیینه
اندازه های استاندارد و منطبق لوگو ها با کلید لمسی پشت آیینه برای حکاکی

لازم به ذکر است که قسمت‌های سیاه‌رنگ، قسمت‌های بدون جیوه و خراش خورده هست و دقت شود که علامت لوگوی خاموش و روشن، بیشتر از قسمت‌های سیاه‌رنگ تشکیل‌شده است تا قسمت‌های سفیدرنگ خراش نخورده. همچنین لازم به ذکر است که قسمت حساس به لمس کلید که پشت آن یک دایره بر روی طلق دیده می‌شود، بایستی به‌خوبی بر روی علامت لوگوی خاموش و روشن منطبق گردد.

کلید لمسی پشت آیینه 12 ولت
کلید لمسی پشت آیینه ۱۲ ولت

در انتها، می‌بایست کاغذ نخودی رنگ برچسب کنده شده و سنسور بر پشت آیینه و در مکان خراش خورده لوگو و برند به‌دقت چسبانده شود. برای اتصال بهتر و آب‌بندی مناسب سنسور می‌بایست در پایان، با استفاده از چسب حرارتی یا آکواریوم (سیلیکون)، لبه طلقی سنسور به آیینه بچسبد.

در بالا،عکس چند نمونه از انواع لوگوهای مناسب آیینه دیده می شود. همچنین فایل کارل این لوگوها را می توان از این محل دانلود کرد.

منبع نور

معمولاً در آیینه‌ نوری برای منبع نور از ال ای دی استفاده می‌شود. چنانچه استفاده از ال ای دی مدنظر باشد، دو گزینه ال ای دی نواری ۱۲ ولت و ال ای دی های شلنگی ۲۲۰ ولت موجود هست. هرکدام از این دو گزینه، مزایا و معایب خود را دارا هستند.

ال ای دی نواری ۱۲ ولت

چنانچه از ال ای دی نواری ۱۲ ولت استفاده شود، شدت نور معمولاً بیشتر خواهد بود. همچنین خط نور، می‌تواند ضریبی از ۲.۵ سانتی‌متر یا ۵ سانتی‌متر باشد. هرچند که می‌بایست یک آداپتور ۱۲ ولت یا درون آداپتور تعبیه شود که به علت حجم بزرگ آداپتور کار سختی است یا می‌بایست آداپتور در بیرون آیینه قرار گیرد.

ال ای دی شلنگی ۲۲۰ ولت

چنانچه از ال ای دی شلنگی ۲۲۰ ولت استفاده شود، میزان نور کمتر است. خط نور می‌بایست ضریبی از ۱۰۰ سانتی‌متر باشد. برای مثال دور آینه تنها می‌تواند یک متر ال ای دی شلنگی نصب گردد یا دو متر. علت این امر خط برش ال ای دی های شلنگی ۲۲۰ ولت، یک متر به یک متر هست. در عوض نیازی به وجود آداپتور نیست. تنها تغییر آن است که کلید لمسی پشت آیینه می‌بایست از نوع ۲۲۰ ولت انتخاب شود که یک جعبه برق به سایز ۶.۲*۳.۱*۲.۳ سانتی‌متر دارد و آن را می‌بایست درون آیینه جاسازی کرد.

بعد از انتخاب نوع ال ای دی، می‌بایست آن را در اطراف مسیر خراش خورده خط نور اصلی چسباند.

نصب ال ای دی نواری بدون رزین پشت آیینه نوری مجهز به کلید لمسی پشت آیینه
ال ای دی نواری نصب شده دور کادر نوری

لازم به ذکر است که جهت ال ای دی ها را به سمت پشت آیینه قرار می‌دهیم. حال می‌بایست وجه پشتی آیینه با استفاده از یک سطح سفیدرنگ بازتاب‌دهنده نور با فاصله حداقلی یک سانتی‌متر پوشیده شود تا نور به‌راحتی از خطوط خراش خورده پشت آیینه به سمت جلوی آیینه نوری عبور کند.

آیینه نوری مجهز به کلید لمسی پشت آیینه از نمای روبرو
آیینه نوری مجهز به کلید لمسی پشت آیینه از نمای روبرو

در انتها فیلم عملکرد این آیینه دیده می‌شود.

کارکرد آیینه نوری مجهز به کلید لمسی پشت آیینه

پرسش 1

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید