می خواهیم یک میز تلویزیون را مجهز به سیستم روشنایی نماییم تا بتوان از آن در شب، به عنوان یک چراغ خواب یا آباژور استفاده نمود. بدین منظور و برای کنترل سیستم روشنایی از یک کلید لمسی پشت سطحی دیمری استفاده می نماییم.

برای نورپردازی میز تلویزیون مورد نظر به سه جزء اساسی نیاز است:

  1. ال ای دی نواری ۵۰۵۰ به رنگ سفید گرم(آفتابی)
  2. آداپتور ۱۲ ولت
  3. کلید لمسی پشت سطحی دیمری

نصب کلید لمسی پشت سطحی

ابتدا، کلید لمسی پشت سطحی دیمری را بایستی در زیر سطح مورد نظر برای کنترل روشنایی نصب کرد. نکته ای که در نصب کلید های لمسی پشت سطحی اهمیت دارد آن است که فضای مابین کلید و سطح قابل لمس، حتماً می بایست توپر بوده و هیچ فاصله خالی در بین آن نباشد. کوچکترین فضای خالی در این میان، می تواند عملکرد کلید را به شدت تضعیف نماید.

نحوه صحیح اتصال سطحی کلید لمسی به سطوح و دو مدل غلط آن
نحوه صحیح اتصال سطحی کلید لمسی به سطوح و دو مدل غلط آن

برای اتصال کلید لمسی پشت سطحی به سطوح، میتوان هم از پیچ و هم از چسب استفاده نمود. اما نکته قابل اهمیت آن است که در دراز مدت، هیچ فاصله هوایی بین سطح مورد لمس و سطح کلید پیش نیاید. برای اتصال کلید لمسی پشت سطحی، ما از چسب حرارتی استفاده می نماییم.

استفاده از چسب حرارتی برای اتصال کلید به پشت سطح
استفاده از چسب حرارتی برای اتصال کلید به پشت سطح

چنانچه برای اتصال از چسب استفاده نمودید، حتماً کل سطح کلید رو چسب اندود کرده و با حرکت دورانی، کاری کنید که یک لایه یک دست از چسب، بین کلید و سطح مورد نظر، بوجود آید به گونه ای که هیچ خلل و فرج و فاصله هوایی در چسب ایجاد نگردد.

نکته مهم دیگری که بایستی به آن توجه کرد آن است که از نصب کلید لمسی پشت سطحی در کنار پروفیلهای فلزی و یا اینچنین سطوح فلزی برحذر بود زیرا که فلز به صورت کلی در عملکرد کلیدهای لمسی اختلال ایجاد می کند.

استفاده از حرکت دورانی و فشار برای اتصال بهتر کلید به سطح
استفاده از حرکت دورانی و فشار برای اتصال بهتر کلید به سطح

نصب ال ای دی نواری

در مرحله بعد، می بایست ال ای دی نواری ۵۰۵۰ در حاشیه لبه میز تلویزیون نصب گردد. ال ای دی های نواری، عموماً دارای چسب دوطرفه شفاف برای چسبیدن به سطوح مختلف هستند و با کندن کاغذ روی چسب می توان آنرا به شکل دلخواه، بر سطوح مورد نیاز نصب کرد. اما نکته ای که حائز اهمیت است آن است که با گرم شدن ال ای دی نواری در هنگام روشن ماندن آن، به مرور چسب دو طرفه شل شده و از چسبندگی آن کاسته می شود. به مرور زمان، با سرد و گرم شدن ال ای دی بر اثر خاموش و روشن شدن های متعدد، چسب دو طرفه خاصیت خود را از دست داده و از سطح جدا می شود.

نصب ال ای دی نواری بر روی میز تلویزیون
نصب ال ای دی نواری بر روی میز تلویزیون

به همین دلیل، در اکثر تولیدی ها، بعد از چسباندن ال ای دی به سطح مورد نظر، از منگنه در فواصل مختلف استفاده می کنند تا ال ای دی نواری را به سطح ثابت کنند. در استفاده از منگنه، توجه به این نکته ضروری است که می بایست نقاطی از ال ای دی نواری را منگنه نمود که ال ای دی یا مقاومت زیر آن قرار نداشته باشد.

آداپتور مورد نیاز

لازم به ذکر است که چون ال ای دی نواری۵۰۵۰ از نوع ۱۲ ولت بوده و کلید لمسی پشت سطحی هم ۱۲ ولت می باشد، برای روشن شدن سیستم، می بایست از یک آداپتور ۱۲ ولت با جریان کشی متناسب با میزان مصرف جریان ال ای دی نواری استفاده کرد. میزان جریان کشی ال ای دی نواری ۵۰۵۰ که ما بر روی میز تلویزیون نصب کردیم ۲ آمپر بود. به همین دلیل، ما از یک آداپتور با جریان کشی ۱.۵ برابر استفاده کردیم تا مطمئن گردیم که آداپتور به خوبی از پس راه اندازی این سیستم روشنایی بر می آید.

اتصالات نهایی

بعد از چسباندن ال ای دی نواری، می بایست سراغ اتصالات رفت. کلید لمسی پشت سطحی عملاً مابین آداپتور و ال ای دی نواری قرار می گیرد.

دیاگرام نحوه اتصال کلید به لامپ و آداپتور
دیاگرام نحوه اتصال کلید به لامپ و آداپتور

در اولین گام، ال ای دی نواری را به سیم خروجی دسته سیم کلید لمسی پشت سطحی وصل نمایید. توجه نمایید که جهت مثبت و منفی سیم ال ای دی نواری با جهت مثبت و منفی سیم خروجی دسته سیم، یکسان باشد.

در گام بعدی، فیش خروجی آداپتور را به فیش ورودی دسته سیم کلید لمسی پشت سطحی وصل نمایید. با وصل سیم ورودی آداپتور به پریز برق، یک صدای بوق شنیده می شود که به معنای درست وصل شدن سیم ورودی به کلید لمسی می باشد. چنانچه با لمس سطحی که پشت آن کلید نصب شده است(دقیقاً بر روی مکان کلید) ال ای دی نواری روشن گردید یعنی جهت سیم ال ای دی با سیم خروجی دسته سیم منطبق بوده است. با هر بار لمس سطح مورد نظر، چراغ تغییر وضعیت می دهد یعنی از روشن به خاموش یا از خاموش به روشن تبدیل می گردد.

میز تلویزیون نور پردازی شده به همراه لامپ بالای کتیبه
میز تلویزیون نور پردازی شده به همراه لامپ بالای کتیبه

چنانچه قصد تغییر شدت نور ال ای دی نواری را دارید، چراغ را با لمس سطح در وضعیت خاموش قرار دهید. حالا این بار، سطح مورد نظر را لمس کرده و دست خود را از روی سطح بر ندارید. به این صورت می بینید که شدت نور شروع به تغییر کردن می نماید. هر زمان که احساس کردید شدت نور مناسب است دست خود را از روی سطح بردارید.

پروسه نورپردازی میز تلویزیون با کلید لمسی پشت سطحی از ابتدا تا انتها

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید