نورپردازی کابینت آشپزخانه منزل زاهدی-بلوار فردوس

0
4144

منزل زاهدی در بلوار فردوس واقع‌شده است و آشپزخانه‌ای به متراژ ۱۲ متر دارد. هدف این پروژه، نورپردازی کابینت‌ آشپزخانه هست. نور روی صفحه کابینت کمک می‌نماید تا کارهایی مانند برش زدن مواد غذایی و کارهایی که به‌دقت بیشتری نیاز دارند، راحت‌تر انجام گردد. مهم‌ترین قسمت نورپردازی کابینت بعد از نورپردازی اجاق‌گاز که به‌واسطه لامپ‌های هود انجام می‌گردد، نورپردازی روی سینک هست؛ زیرا برای شستشوی درست ظروف، نور کافی می‌بایست موجود باشد. در بسیاری از موارد، این نور کافی تأمین نمی‌گردد زیرا شخصی که جلوی سینک مشغول کار است، خود مانع رسیدن نور به سطح سینک می‌گردد.

به‌منظور تأمین روشنایی کافی کارهای آشپزخانه و نور پردازی کابینت ، انجام عملیات روشنایی این آشپزخانه، نورپردازی کابینت‌ به چهار واحد مستقل تقسیم شدند که در زیر ملاحظه می‌گردد.

  1. نورپردازی زیر کابینتی یونیت‌های دیواری سمت راست یونیت سینک
  2. نورپردازی درب کابینتی یونیت آب‌چکان بالای سینک آشپزخانه
  3. نورپردازی زیر کابینتی یونیت‌های دیواری سمت چپ یونیت سینک
  4. نورپردازی یونیت‌های دیواری دو طرف هود

نورپردازی زیرکابینتی

دو بخش ۱ و ۳، دارای نورپردازی یکسانی می‌باشند. کابینت این آشپزخانه دارای لب چراغی بوده و این امر نصب لامپ‌ها، سیم‌کشی و نصب سنسور را تسهیل می‌نماید. در تصویر زیر، نمایی از زیر کابینت دیواری دیده می‌شود.

نمای زیر کابینت مجهز شده به لامپ و یک عدد سنسور زیرکابینتی
نمای زیرکابینت دیواری- شامل یک لامپ خطی، یک سنسور زیرکابینتی و سیمهای اتصال

در زیر کابینت هر بخش، یک عدد لامپ ال ای دی شاخه‌ای ۱۲ ولت که درون پروفیل آلومینیومی نصب گردیده و طلقی روی آن است، نصب گردیده که وظیفه آن ایجاد روشنایی لازم بر روی صفحه کابینت بخش مربوطه هست. برق ۱۲ ولت این لامپ از سنسور زیر کابینتی که در تصویر دیده می‌شود، تأمین می‌گردد. سنسور زیر کابینتی سفیدرنگ نیز برق ورودی خود را از آداپتور ۱۲ ولتی نصب‌شده بر بالای کابینت‌های دیواری به‌واسطه سیمی که از پشت کابینت دیواری آمده است، تأمین می‌نماید. با حرکت دست در برابر چشمی سنسور زیر کابینتی، برق لامپ قطع و وصل می‌گردد.

نورپردازی درب کابینتی

بخش دوم نورپردازی، نور کابینت بالای سینک است. برای نورپردازی این بخش از یک سنسور درب کابینت استفاده‌شده است. نحوه عملکرد این سنسور، تاباندن نور نامرئی روی درب کابینت بالای آب‌چکان هست و از روی میزان بازتاب نور، تشخیص می‌دهد که درب کابینت باز است یا بسته. چنانچه درب کابینت باز باشد، سنسور درب کابینتی، برق ۱۲ ولت را به لامپ نصب‌شده داخل کابینت وصل نموده و نور را بر روی سینک می‌تاباند. هنگامی‌که درب کابینت بالای آبچکان بسته می‌شود، با تأخیری ۱۰ ثانیه‌ای، سنسور برق لامپ را قطع نموده و این باعث می‌شود که چراغ داخل کابینت آب‌چکان خاموش گردد.

نورپردازی زیرکابینتی به کمک کلید لمسی

بخش نهایی نورپردازی کابینت ، نور زیر کابینتی دو طرف هود هست. برای نورپردازی دو گوشواره مانند کنار هود، از دو لامپ ال ای دی به سایز ۲۹ سانتی‌متر استفاده‌شده است و این دو لامپ به‌صورت موازی باهم، برق خود را از یک سنسور لمسی مخفی (باقابلیت تشخیص دست از روی چوب) می‌گیرند. این سنسور بر روی دیواره باکس یخچال نصب‌شده است تا به‌راحتی دسترسی به آن وجود داشته باشد. در تصاویر زیر، این سنسور دیده می‌شود.

در تصویر اول، سنسور لمسی دیده می‌شود که پشت سطح ام دی اف ۱۶ میلی‌متری نصب‌شده است. در تصویر دوم، محل لمس برای کنترل روشنایی ، توسط یک برچسب با نشان پاور دیده می‌شود. این برچسب دقیقاً در محلی قرار گرفته که نشان می‌دهد در پشت چوب در آن مکان سنسور نصب‌شده است. تصویر سوم هم روشن کردن چراغ توسط کاربر را نشان می‌دهد.

در آخر، نمایی کلی از روشنایی این آشپزخانه دیده می‌شود.

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید