ال ای دی های شاخه ای ۱۲ ولت(بستر آلومینیومی)

19
9051
ال ای دی شاخه ای سخت 12ولت

ال ای دی های شاخه ای ۱۲ ولت، عموماً در کاربردهای روشنایی حرفه ای از جمله در روشنایی زیرکابینتی، بالای کابینتی، ویترینی و دکوری مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ال ای دی ها ، طول عمر بالایی دارند و به واسطه حجم وسیع استفاده، قیمت مناسبی دارند. ولی باید خاطر نشان کرد که نسبت به ال ای دی های نواری، نیاز به کار بیشتر و تجهیزات جانبی بیشتری دارند.

ال ای دی های خطی ، عموماً به بردهای آلومینیومی یا فیبری مجهز به ال ای دی های اس ام دی گفته می شود که تقریباً، غیر قابل انعطاف بوده و در عرض رایج ۵ میلی متری و ۱۰ میلی متری، موجود می باشند. ضخامت اکثر این ال ای دی های خطی ، ۲ میلی متر می باشد. همچنین خاطر نشان می شود که طول اکثر آنها، ۱۰۰ سانتی متر می باشد.

تراکم ال ای دی های خطی (تعداد  ال ای دی های اس ام دی در یک متر)، ۷۲ می باشد اما در موارد خاصی، این تراکم در اعداد دیگری مثل ۱۴۴ نیز دیده می شود.

ساختار مداری ال ای دی های شاخه ای

ال ای دی های خطی ۱۲ ولت، از ترکیب چندین دسته ۳ تایی از ال ای دی  های سری شده با یک مقاومت تشکیل شده است. این دسته های سه تایی، با هم موازی هستند و قابلیت برش در فواصل هر سه ال ای دی را دارا می باشند.

شمای مداری ال ای دی شاخه ای
شمای مداری ال ای دی شاخه ای

ال ای دی های خطی با برد آلومینیومی، نسبت به مدل با برد فیبری، راحت تر حرارت را دفع می کنند، پس به نسبت، طول عمر بیشتری دارند. همچنین ال ای دی های شاخه ای آلومینیومی، می توانند درون پروفیل آلومینیومی نصب شوند تا حرارت را به صورت موثرتری دفع نمایند. البته پیشنهاد ما، استفاده از خمیرسیلیکونی انتقال حرارت می باشد تا حرارت این ادوات به صورت موثرتری دفع گردد.

بستر آلومینیومی

مدل های بستر آلومینیومی، ایراداتی هم دارند که از آن جمله می توان از قطع شدن سریع خط الکتریکی به واسطه تنش و خم شدگی بستر آلومینیومی نام برد که در اکثر این موارد با وقوع قطعی و خاموش شدگی ۳عدد ال ای دی پشت سر هم همراه است.

همچنین احتمال اتصال کوتاه در این نوع ال ای دی های شاخه ای بین دو خط +۱۲ ولت و ۰ ولت بسیار زیادتر است زیرا خطوط الکتریکی بر روی بستری یکپارچه و آلومینیومی قرار دارد.

بستر فیبری

ال ای دی های خطی فیبری، معمولاً از یک فیبر فایبرگلاس استفاده می کنند. این نوع فیبرها، دارای قدرت انتقال حرارت نیستند بنابراین طول عمر آنها، به نسبت نوع بستر آلومینیومی کمتر است، اما خطوط الکتریکی روی این نوع ال ای دی ها، کمتر در معرض قطعی ترک و خطوط تغذیه به واسطه تنش و خم شدگی هستند.

خصوصیات گوناگون ال ای دی های شاخه ای

ال ای دی های خطی بر اساس خصوصیاتی چون سایز چیپ، توان مصرفی و تراکم دسته بندی می گردند. در جدول زیر، خصوصیات کاربردی هر دسته نظیر میزان نور تولیدی، بازده و اطلاعاتی دیگر که عموماً بر مبنای سایز چیپ اسم گذاری می شود، دیده می شود.

سایز ال ای دی تراکمجریان مصرفیتوان مصرفیبیشینه شار نوریبازدهاقلام الزامیجریان خروجی آداپتور
۸۵۲۰۷۲۱A۱۲W۱۰۳۵Lm۸۵Lm/Wبروفیل آلومینیوم۱.۲A
۷۰۲۰۷۲۱.۳A۱۸W 1280Lm۷۰Lm/Wپروفیل آلومینیوم+ خمیر سیلیکون۱.۵A
۵۶۳۰ دو ردیفه۷۲×۲۱.۸A۲۰W۱۱۲۵Lm۵۵Lm/Wپروفیل آلومینیوم+ خمیر سیلیکون۲A
۵۶۳۰۷۲۱A۱۲W 675Lm۵۵Lm/Wپروفیل آلومینیوم۱.۲A
۵۶۳۰۷۲۰.۸A۱۰W 565Lm۵۵Lm/Wپروفیل آلومینیوم۱A
۴۰۱۴۱۴۴۱.۹A۲۳W۲۲۰۰Lm۹۵Lm/Wپروفیل آلومینیوم+ خمیر سیلیکون۲.۲A
۲۸۳۵ دو ردیفه۷۲×۲۲.۵A۳۰W۱۵۷۵Lm۵۰Lm/Wپروفیل آلومینیوم+ خمیر سیلیکون۳A
جدول مقایسه انواع ال ای دی های شاخه ای

در مطلب ال ای دی های شاخه‌ای ۱۲ ولت-نحوه راه‌اندازی و استفاده صحیح می توان اطلاعات کارامدی راجع به چگونگی استفاده از ال ای دی ها یافت.

19 پرسش و پاسخ

  1. با سلام و تشکر از مطالب خوبتان. حداکثر چند شاخه از ال ای دی های دو ردیفه را می توان بدون مشکل پشت سر هم بست ( با هم سری کرد)

    • بسته به میزان جریان کشی ال ای دی شاخه ای، متفاوت هست. برای مثال، در ال ای دی شاخه ای های تراکم بالا، وقتی شما ۳ شاخه را پشت سر هم اتصال می دهید، متوجه خواهید شد که نور ابتدای مسیر، نسبت به نور انتهایی، بیشتر است. هر چه جریان کشی ال ای دی شاخه ای مورد استفاده کمتر باشد، تعداد بیشتری را می توان، پشت سر هم، متصل نمود.

  2. سلام من یک اداپتور ۱۲ولت ،
    ۱۰امپر رو به شش ال ای دی که جمعا پنچ متر میشه وصل کردم یعنی سه تا سه تا به هم وصل کردم و به اداپتور وصل کردم ولی تا چهار روز خوب بود الان میزنم به برق چند ثانیه روشن میشه بعد کاملا خاموش میشه .یعنی اداپتور سوخته ؟میشه راهنمایی کنین

    • سلام
      به نظر میرسه که آداپتوری که استفاده کردید کمتر از ۱۰آمپر را تحویل میده. متأسفانه اکثر آداپتورهایی که در بازار موجوده، جریانی که خروجی میدن کمتر از چیزی هست که روش نوشته شده. پیشنهاد میکنم با یک آداپتور قویتر (برای مثال۱۵ آمپر) تست کنید.

      • سلام،،دوسته عزیز بنده یه شاخه ال ایدی ۱۲ واتی دارم که هر کدوم از ال ای دی هاش سوپر ال ایدی ۳وات هستش،، چه ترانسی باید استفاده کنم؟

  3. با سلام.میشه بفرمایید دیود های نوری که در ال ای دی های شاخه ای بکار رفته با دیود نوری که در لامپ های ال ای دی بکار رفته فرق دارن یا نه؟میشه از دیود های اونها بجای دیود های سوخته لامپ استفاده کرد؟

    • بله میتونید استفاده کنید…تنها به دو نکته باید توجه کنید.۱-هنگام برداشتن دیود از روی ال ای دی شاخه ای مراقب باشید که صدمه ای به آن وارد نکنید ۲- دیودها جهت مثبت و منفی دارند که باید در هنگام مونتاژ رعایت بشه

    • میزان لوکس به فاصله لامپ از سطح نورتابیده شده بستگی داره…چنانچه سطح نزدیکتر به منبع نور باشه لوکس بیشتری داره…در لامپ معیار موجود لومن هست

  4. سلام
    من حدود ۶۰ سانتیمتر از ال ای دی نواری منعطف را که ۰.۵ آمپر جران نیاز دارد را به وسیله آداپتور ۱۲ ولت ۱ تا ۳ آمپر تغذیه می کنم ولی بعد از چند دقیقه یک ردیف ۳ تایی از شاخه چشمک زن میشود و به مرور نور آن ردیف کم می شود حتی با تعویض ال ای دی و منبع تغذیه هم این مشکل رخ میدهد! علت چیست؟

  5. سلام .من دوشاخ ال ای دی خطی بصورت پروژکتور درست کردم.میخام ولتاژش رو از باطری ماشین بگیرم.میخام بدونم نیاز به مقاوت هم هست یا نه،ممنون میشم راهنماییم کنیین

    • بایستی مقداری ولتاژ باطری پایینتر بیاد که بتونید با خیال راحت به پروژکتورتون وصل بفرمایید.. استفاده سری از دیود با توان قابل قبول میتونه کمک کنه

  6. با سلام
    دو شاخه ال ای دی ب یک آداپتور زیر کابین متصل بوده
    بنده یک شاخه دیگه رر اول مسیر اضافه کردم اما بعد از چند دقیقه
    ال ای دی اول داغ میشه و خاموش میشه دو شاخه بعدی روشن میمانند
    ب نظر شما مشکل از چیه؟
    شاخه های ال ای دی باید مثل هم باشن؟

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید