نورپردازی آیینه ها

12
7367
آیینه گریم نورپردازی شده با استفاده از 10 عدد لامپ

مهمترین کارکرد آیینه، استفاده در نظافت، اصلاح صورت و آرایش می باشد. هر چه تصویر قابل مشاهده، واضح تر باشد، استفاده از آیینه کارایی بیشتری خواهد داشت.

مهمترین پارامتر در کارایی آیینه بعد از خود آیینه، نورپردازی مورد استفاده در آن است.یک آیینه با روشنایی نامناسب، عملاً عملکرد مناسبی ندارد و با ایجاد سایه‌های تاریک، لکه‌های روشن و نورهای کورکننده، عملکرد آیینه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای اطمینان از بهترین دید آیینه، باید به ۴ پارامتر مهم محل قرارگیری لامپ، میزان نور، خصوصیات رنگی و نوع فیکسچر توجه کرد. در این مقاله که به صورت مجزا در باب نورپردازی آیینه ها صحبت میگردد به این ۴ پارامتر به صورت دقیق نگاه می شود.

محل قرارگیری لامپ و نحوه نصب

یک اشتباه رایج طراحی روشنایی در مورد آیینه‌ها، آن است که بجای نورپردازی شخص مقابل آیینه، به نورپردازی آیینه پرداخته می‌شود. این امر، سبب ایجاد سایه‌های تاریک روی صورت می‌گردد که انجام اصلاح صورت یا آرایش را مشکل می‌نماید. نورپردازی مناسب آیینه، کل صورت را روشن می‌نماید و سایه‌های ایجاد شونده زیر چشم‌ها، چانه و گونه‌ها را حذف و یا حداقل کاهش می‌دهد.

برای رسیدن به این هدف، منبع نور را می‌توان بالای آیینه و یا در دو طرف آیینه قرارداد. یک منبع نوربالای آیینه، کمک می‌کند تا رؤیت اشیا در آیینه بهتر صورت گیرد اما منابع نور در دو طرف آیینه کمک می‌کند تا کمترین سایه بر روی صورت قرار گیرد.

اگر می‌خواهید نورهای سقفی موجود را با نورهای در دو طرف تقویت نمایید، فیکسچر لامپ‌ها را در دو طرف آیینه و با فاصله ۱۰۰ سانتی‌متری قرار دهید تا نور متعادلی در اطراف صورت ایجاد گردد. فیکسچر ها را می‌بایست به‌گونه‌ای در دو طرف آیینه قرار داد تا سطح پایین حباب لامپ‌ها در زیر چشم شخص ایستاده روبروی آیینه قرار گیرد که معمولاً در ارتفاع ۱۵۰ سانتی‌متری از کف قرار می‌گیرد.

اگر منبع نور، بالای آیینه قرار گرفت، رعایت دو نکته مهم است. اول آنکه ارتفاع لامپ بالای آیینه، در حدود ۲۰۰ سانتی‌متری از کف باشد. دوم آنکه حتماً می‌بایست در دو طرف آیینه هم لامپ قرار گیرد.

استانداردهای ابعادی نورپردازی مناسب آیینه
استانداردهای ابعادی نورپردازی مناسب آیینه

نکته مهم دیگر آن است که از قرار دادن منبع نور، تنها بر بالای آیینه خودداری شود، زیرا باعث ایجاد سایه‌های عمیقی زیر چشم‌ها، چانه و گونه‌ها می‌گردد. در زیر چند نمونه نورپردازی آیینه دیده می‌شود که مشکلاتی را ایجاد می‌نمایند.

مجموعه ای از نورپردازی بد آیینه ها
مجموعه ای از نورپردازی بد آیینه ها

میزان نور

همیشه می‌بایست از زیاده‌روی در نورپردازی آیینه‌ها اجتناب نمود. هر چه میزان نور، بیشتر شود، الزاماً به معنای کیفیت بالاتر روشنایی موردنیاز برای آرایش و اصلاح نیست. بهترین نور برای آرایش و اصلاح، نوری است که یکدست و در حد استاندارد تعریف‌شده باشد. استاندارد موردنظر برای آرایش، تابش نور در حدود ۵۰۰ لوکس بر روی صورت است. اگر می‌خواهید این نور را با دو عدد ال ای دی خطی در دو طرف آیینه به دست آورید، بایستی از ۲ عدد ال ای دی خطی ۱۲ وات استفاده کنید. چنانچه خواستید از ۲ عدد لامپ کم‌مصرف در دو طرف آیینه استفاده کنید، بهتر است از ۲ عدد لامپ کم‌مصرف ۱۸ وات استفاده نمایید. نور بیشتر از این حد، باعث درخشندگی و خیرگی چشم می‌گردد.

خصوصیات رنگی

خصوصیات رنگی مهم در روشنایی آیینه‌ها، عبارت‌اند از دمای رنگی و شاخص شبیه‌سازی رنگ. اطلاعات بیشتر راجع به این تعاریف را می‌توان در مطلب روشنایی زیرکابینتی-معیارهای رنگ نور یافت. دمای رنگی لامپ‌های مناسب روشنایی آیینه‌ها، بین ۲۷۰۰ درجه کلوین (لامپ رشته‌ای) تا ۴۲۰۰ درجه کلوین (سفید سرد) می‌باشد که به سفید یخی معروف می‌باشد. رنگ پوست، معمولاً در دماهای رنگی متوسط تا گرم یعنی زیر ۳۵۰۰ درجه کلوین بهتر نمود می‌نماید.

شاخص شبیه‌سازی رنگ هم پارامتر مهمی است. در مورد نورپردازی آیینه، می‌بایست این شاخص به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد تا رنگ‌های استفاده‌شده در آرایش و رنگ خود پوست، بهتر دیده شود. لامپ رشته‌ای و نور روز، دارای شاخص ۱۰۰ است اما نورهای سفید گرم ۸۵ بوده و نورهای سفید سرد دارای شاخص شبیه‌سازی رنگ حدود ۷۵ می‌باشد.

نوع فیکسچر (قاب لامپ)

نحوه توزیع نور در روشنایی آیینه‌ها بسیار مهم است. نور موردنظر، می‌بایست بدون سایه، یکنواخت باشد. لامپ‌های استوانه‌ای برای روشنایی آیینه‌ها، بسیار مناسب هستند زیرا به‌قدر کافی بلند هستند که بتوانند دو طرف صورت را نورپردازی کنند. نورهای نقطه‌ای یا لامپ‌ها با حباب شفاف، برای کاربرد مطروحه مناسب نیستند، زیرا هم باعث درخشش و هم ایجاد لکه‌های نوری می‌شوند. بهتر است از لامپ‌هایی استفاده شود که حباب‌های مات دارند. توجه داشته باشید که نور لامپ‌ها نبایستی در آیینه بازتاب داشته باشند؛ یعنی شما نبایستی تصویر هیچ لامپی را در آیینه ببینید. همچنین خاطرنشان می‌نماید که لامپ نصب‌شده نباید ایجاد خیرگی چشم نماید. در زیر یک نمونه نورپردازی آیینه را می‌بینید که به دلیل استفاده از لامپ با حباب شفاف باعث ایجاد خیرگی چشم می‌گردد.

نورپردازی بد آیینه
نورپردازی بد آیینه

در آخر، یک نمونه تصویر نورپردازی مناسب آیینه دیده می‌شود که در این نورپردازی، چهار پارامتر محل قرارگیری لامپ، میزان نور، خصوصیات رنگی و نوع فیکسچر به نحو مناسب لحاظ شده است.

یک نمونه نورپردازی صحیح آیینه
یک نمونه نورپردازی صحیح آیینه

12 پرسش و پاسخ

  1. سلام، ببخشید من یه سوال داشتم من یه آینه دارم که دور تا دورش ۱۳تا لامپ میخوره می خوام بدونم لامپ‌چند وات باید براش بگیرم برای کار میکاپ ازش استفاده کنم؟

    • شما برای یک نور استاندارد نور آیینه ای میکاپ که نیاز به دیدن جزییات ظریف بر روی پوست هستید به حدود ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ لوکس بر روی سطح صورت نیاز دارید. با فرض نه چندان دور از واقعیت رسیدن یک پنجم نور لامپهای پیرامونی به صورت شخص در فاصله یک متری از آیینه شما به میزان لومنی در حدود ۱۰۰۰ نیاز خواهید داشت. به ازای مصرف هر وات در لامپهای ال ای دی، حدود ۹۰ لومن تولید می گردد. بنابراین با مصرف حدوداً ۱۱ وات شما به نتیجه دلخواه خواهید رسید یعنی هر لامپ در حدود یک وات هم باشد شما به سطح استاندارد خواهید رسید. بیشتر از این سطح، می تواند مورد استفاده قرار گیرد اما شاید منجر به کوچک تر شدن مردمک چشم آرایشگر گردد که در عمل کارایی را کمتر خواهد کرد.

  2. سلام وقتتون بخیر
    من یه آینه قدی دارم که میخوام لامپ ال ای دی نصب کنم بهش ، دقیقا نمیدونم چه تعداد لامپ و چند وات نیاز هست لطفا راهنمایی بفرمایید

    • نحوه نصب لامپ، مهم هست و تأثیر گذار. فکر میکنم منظور شما ، اینه که مثل آیینه های گریم، دور قاب لامپ بگذارید که کار اشتباهی هست در مورد آیینه قدی

  3. سلام من مزون زنانه دارم آینه قدی دور لامپ دارم ۸۰در۱۸۰تعداد۱۴تا لامپ دورتادورمیشه. برای عکاسی و نمایش رنگ لباس چه لامپی مناسبه که رنگا طبیعی باشه وتصویرمات نشه ممنون

    • عموماً رنگ نورهای گرم تر ، دارای شاخص شبیه سازی رنگی بالاتری هستند و بیشتر توصیه می شوند. اما باید توجه کنید چنانچه برای عکاسی از لباسها نیاز به نور دارید، استفاده از آیینه های گریمی کار مناسبی نیست. اصطلاحاً به آیینه هایی که دور تا دور آن لامپ قرار گرفته است آیینه گریم گفته می شود.

  4. سلام من می‌خوام برای آینه کمدم لامپ وصل کنم . سوالم اینه که لامپ نور سفید (مهتابی ) یا لامپ نور زرد (آفتابی ) یا ترکیبی از این دو تا . کدومش بهتره ؟؟؟

    • برای آیینه های بهداشتی، معمولاً از رنگ سرد استفاده میشود. برای آیینه های گریم و کمدی، از رنگ های گرم

  5. سلام خسته نباشید
    یک کمد دیواری داخل اتاق هست که داخلش میز آرایش طراحی شده یعنی در کمد دیواری باز میشه و سیستم میز داخل هست رنگ دیوارا و کمد ذغالیه و داخل کمد ایینه تعبیه شده میخواستم ببینم چه نوع نوری و در کجای ایینه مناسبه
    ممنونم

  6. سلام
    من آینه چراغدار دادم که ۱۶تا لامپ میخوره و میخام لباسی رو عکاسی کنم ولی نور خیلی بد میفته مشکل از کجاست

    • منظورتون از اینکه نور بد میفته چه چیزی هست. محبت کنید عکس بفرستید از کارتون و همچنین یک عکس که درش عیب مدنظر شما دیده بشه تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم.

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید