نورپردازی کابینت‌ها و کمدها … چرایی و پارامترهای مهم آن

0
2242

نورپردازی کابینت و کمدهای دیواری، امروزه به‌صورت گسترده‌ای در حال استفاده می‌باشد. دو دلیل اصلی که باعث رایج شدن این نوع نورپردازی شده است، یکی بالارفتن کارایی کابینت‌ها و ادوات موجود در آنها به دلیل مناسب بودن سطح نور است و دیگری دوچندان کردن زیبایی فضای آشپزخانه می‌باشد. چنانچه این دو پارامتر از سطح کیفیت مناسبی برخوردار باشند، می‌توان نتیجه‌گیری کرد هزینه‌کردن بابت نورپردازی، در بلندمدت منطقی خواهد بود و باعث ایجاد یک سطح آسایش و راحتی در استفاده از کابینت‌ها می‌گردد و فرایند آشپزی و شستشوی ظروف و دیگر اعمال مرتبط با آشپزخانه با دقت بیشتری انجام می‌گردد که این امر، خود باعث بهبود کیفیت سلامت و سطح زندگی خواهد شد.

کابینت پله ای نورپردازی شده در فروشگاه ینی مارکت
کابینت پله ای نورپردازی شده

بر اساس تعاریف بالا، می‌توان به این نتیجه رسید که سه پارامتر اساسی در نورپردازی کابینت‌ها و کمدها به‌قرار زیر می‌باشد.

  1. کارایی

به معنای این‌که نورپردازی کابینت ، شدت روشنایی مناسب با فعالیت را ایجاد نماید. مثل داشتن روشنایی کافی به هنگام فرایندهای پخت‌وپز، شستشو و آماده‌سازی مواد غذایی (شامل برش و کار با چاقو، استفاده از ادویه‌ها)، و همچنین داشتن روشنایی کافی و رنگ نور مناسب در داخل کمدها به هنگام انتخاب نوع پوشش

  1. زیبایی

نورپردازی کابینت می‌بایست با افزودن بر جلوه‌های بصری کابینت‌ها و کمدها و کمک به بهبود تمیزی کابینت‌ها و کمدها، بر ارزش هنری کابینت بیفزاید. انتخاب رنگ نور، بایستی بر مبنای رنگ کابینت و سنگ آن باشد و از انتخاب رنگ‌های غیر اصلی مانند قرمز و آبی که در بلندمدت، باعث آزار چشم و پایین آمدن کارایی کابینت‌ها می‌گردد امتناع نمود. این نوع رنگ‌ها، تنها در مواردی اندک مانند دکوراسیون‌های کلوبی و باری، قابل‌استفاده می‌باشند.

  1. کیفیت

شدت نور موردنظر می‌بایست به میزان مناسب باشد نه آن‌چنان شدید که باعث خیرگی چشم و آزار آن گردد و نه آن مقدار کم که تأثیرگذاری مناسبی در دیدن اشیا نداشته باشد. دیگر آنکه از طول عمر مناسبی برخوردار بوده و نیاز به رسیدگی کوتاه‌مدت نداشته باشد. این پارامتر به چند عامل کیفیت اقلام نورپردازی و کیفیت نصب اقلام نورپردازی کابینت وابسته است. برای مثال، هر چه لامپ‌های استفاده شده قابلیت انتقال گرما به بیرون را بیشتر داشته باشند، طول عمر لامپ‌ها بالاتر خواهد رفت و همین امر باعث برتری لامپ‌های با بدنه آلومینیومی نسبت به لامپ‌های بدنه پلاستیکی می‌گردد. همچنین لامپ­ها، می‌بایست از هرگونه احتمال برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی، مصون باشد. خطوط نور، یکنواخت دیده شده و یک‌دست و خطی باشد.

نحوه عملکرد روشنایی با استفاده از سنسور دیمری پشت سطحی

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید