نورپردازی کشو

1
3041

نورپردازی کشو جستجوی راحت‌تر و سریع‌تر کشو و یافتن وسیله موردنظر را امکان‌پذیر می کند و وجود نور مناسب، به منظم‌تر چیده شدن وسایل در داخل کشو و افزایش گنجایش واقعی کشو، کمک بهتری می‌نماید.

کشو، یک جعبه ۵ وجهی با سقف باز است که درون یونیت قرار می‌گیرد و وظیفه اصلی آن ساماندهی وسایل ریزودرشت می‌باشد. به‌منظور دسترسی راحت‌تر، کشو به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که با استفاده از مکانیسم‌های ریلی به‌صورت افقی به بیرون آمده و کار جستجوی وسیله موردنظر در آن را برای انسان راحت‌تر نماید. کشوها، در کاربرد خانگی موردنظر ما در آشپزخانه و همچنین در کمدهای دیواری موجود هستند.

به‌منظور نورپردازی کشوها، دو روش مرسوم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  1. استفاده از لامپ به انضمام سنسور کشویی
  2. استفاده از لامپ کشویی مجهز به سنسور داخلی

نورپردازی کشو – سنسور مجزا

مورد اول، نیاز به سیم‌کشی بیشتری دارد و فضای بیشتری را اشغال می‌نماید اما این امکان را فراهم می‌سازد تا بتوان کشوها با اندازه‌های دلخواه را به‌راحتی نورپردازی نمود. همچنین سنسور را در هر نقطه‌ای که ازنظر طراحی مناسب‌تر ‌باشد، می‌توان نصب کرد. این مورد در اکثر موارد اتفاق نمی‌افتد، به‌جز کابینت‌هایی با اشکال نامتعارف مانند کابینت‌های فرم دار و …

نورپردازی کشویی با استفاده از سنسور مجزا
نورپردازی کشویی با استفاده از سنسور مجزا

نورپردازی کشو – سنسور داخلی

مورد دوم که لامپ، خود مجهز به سنسور کشویی است، باعث می‌شود که نورپردازی کشو بسیار ساده‌تر باشد و سیم‌کشی ساده‌ای داشته باشد، فضای کمتری اشغال می‌گردد اما موقعیت نصبی لامپ، مانند حالت اول آزادی عمل ندارد و می‌بایستی لامپ کشویی در نزدیک‌ترین موقعیت نسبت به درب کشو (در حالت بسته) قرار گیرد؛ اما نکته‌ای که حائز اهمیت است آن می‌باشد که این لامپ‌های کشویی مجهز به سنسور یک ایراد بنیادی دارند و آن اینکه جای سنسور همیشه ثابت می‌باشد و امکان مانور در مواردی که کابینت‌ها نامتعارف می‌باشند را کم می‌نماید. در برخی موارد سنسور در وسط لامپ تعبیه می‌گردد که وجود اشیا در داخل کشو، باعث اختلال فعالیت سنسور لامپ کشویی می‌گردد.

لامپ کشویی مجهز به سنسور
لامپ کشویی مجهز به سنسور

لامپ‌های کشویی با دو نوع تغذیه موجود هستند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌گردد.

  1. مدل باتری خور
  2. مدل تغذیه‌ای سیم‌دار

لامپ‌های کشویی باتری خور

اصلی‌ترین مزیت لامپ کشویی باتری خور، آن است که نیاز به هیچ‌گونه سیم‌کشی ندارد. این امر خود باعث کاهش هزینه‌های روشنایی کابینت می‌گردد. اکثر کابینت‌های قیمت متوسط از این نوع نورپردازی استفاده می‌نمایند.

لامپ‌های کشویی باتری خور، معمولاً دارای شدت نور پایینی می‌باشند، زیرا اگر نور آن‌ها بخواهد از شدت خوبی برخوردار باشد، باتری آن‌ها زودبه‌زود نیاز به تعویض یا شارژ مجدد دارد. لامپ‌های کشویی باتری خور، معمولاً داخل کشو نصب می‌گردند زیرا که به‌واسطه وجود باتری، از ضخامت بیشتری برخوردار بوده و نمی‌شود آن‌ها را به سقف کشو چسباند؛ بنابراین در دو حالت زیر نصب می‌گردد.

در هر دو حالت به‌واسطه اینکه لامپ کشویی داخل کشو نصب‌شده است، نور به‌واسطه اشیای داخل کشو به بخش انتهایی یا ابتدایی کشو نرسیده و تنها اشیای نزدیک لامپ دیده می‌شوند.

لامپ‌های کشویی سیم خور

این نوع لامپ‌های کشویی، معمولاً طول عمر بالایی داشته و از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و در سایزهای استاندارد ۴۵، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ سانتی‌متر موجود می‌باشند. در خرید این لامپ‌های کشویی بایستی به چند موردتوجه ویژه داشت. ابتدا لازم به ذکر است که این لامپ‌ها، می‌بایست در لب یونیت و نزدیک‌ترین فاصله به درب کشو نصب گردد. زاویه خروج نور بایستی به‌صورت ۴۵ درجه به سمت جلو باشد. بسیاری از لامپ‌های کشویی موجود در بازار نور را به سمت پایین هدایت می‌کنند که هنگامی‌که کشو به بیرون کشیده می‌شود عملاً نور اندکی به قسمت اصلی کشو می‌رسد. در زیر یک نمونه از این لامپ‌های کشویی نامناسب دیده می‌شود.

لامپ کشویی سیم دار مجهز به سنسور- زاویه تابش رو به پایین
لامپ کشویی سیم دار مجهز به سنسور- زاویه تابش رو به پایین

همان‌گونه که دیده می‌شود نور این لامپ به سمت پایین می‌تابد و قسمت جلویی کشو از قسمت عقب کشو تاریک‌تر است. در عکس بالا محل نصب لامپ به‌وضوح دیده می‌شود که در موقعیت مناسبی قرارگرفته است.

نکته دیگری که باید خاطرنشان ساخت آن است که اکثر لامپ‌های کشویی برای اینکه بتوانند نور کافی را ایجاد نمایند، میزان مشخصی حرارت تولید می‌کنند که برای اتلاف این حرارت و کمک به خنک‌تر بودن لامپ، از بدنه آلومینیومی برخوردار هستند.

در پایان خاطرنشان می‌سازد که، در انتخاب لامپ‌های کشویی به موارد زیر دقت باید کرد.

  1. شدت نور
  2. رنگ نور
  3. موقعیت سنسور بر روی لامپ کشویی( در انتهای لامپ قرار گرفتن سنسور)
  4. تابش نور با زاویه ۴۵ به سمت پایین
  5. بدنه آلومینیومی لامپ کشویی

پرسش 1

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید