نورپردازی کمد – روش خطی

4
4258

کمد یکی از بخش‌های کاربردی هر خانه‌ای هست. کمد به ساماندهی وسایل موردنیاز ازجمله پوشاک، اقلام خواب و غیره کمک شایانی می‌کند. می توان با استفاده از نورپردازی، کمد را کاربردی تر نمود.

هر کمد از بخش‌های گوناگونی همچون بخش آویز البسه، بخش کشوها، طبقات بدون درب و غیره تشکیل می‌شود.

نورپردازی کمد می‌تواند علاوه بر بالا بردن کارایی آن، زیبایی آن را دوچندان نماید. معمولاً نورپردازی کمد تنها به بخش‌های آویز البسه، کشوها و طبقات بدون درب ختم می‌گردد و بخش‌های بالایی که برای انبار کردن وسایل کمتر مورداستفاده در نظر گرفته می‌شود، نیاز به نور ندارد. در ادامه به بررسی نحوه نورپردازی خطی کمدها فارغ از سنسورهای مورد استفاده آن می‌پردازیم. البته لازم به ذکر است که  نورپردازی کشوها، به‌صورت مفصل در مقاله نورپردازی کشوها توضیح داده‌شده است.

نورپردازی کمدها، معمولاً به ۳ صورت اصلی انجام می‌گردد.

نورپردازی میله رگالی

در این حالت، خود لوله رگال دارای نور خطی است که عملاً کارایی چندانی ندارد؛ زیرا تنها نور، بخش بالایی لباس‌ها را روشن می‌نماید. به خاطر اینکه نور در قسمت میانی بین دیوار انتهایی و درب کمد قرار می‌گیرد، نیمی از نور به بخش انتهایی کمد می‌تابد که به‌واسطه دیده نشدن آن قسمت توسط شخص، عملاً به هدر می‌رود.

نورپردازی به واسطه میله رگالی
نورپردازی به واسطه میله رگالی

نورپردازی عمودی

نوع دیگری از نورپردازی کمد نورپردازی عمودی بر روی دیواره‌ها است. می‌توان یک شیار درون دیواره کمد ایجاد کرد. عرض این شیار بستگی به عوامل گوناگونی دارد.

چنانچه هدف، استفاده از ال ای دی‌های منعطف نواری است، عرض مناسب ۱۲ میلی‌متر است زیرا عرض ال ای دی‌های نواری، ۱۲ میلی‌متر است. لازم به ذکر است که عمق مناسب شیار، ۷ میلی‌متر است. وقتی‌که ال ای دی نواری، درون شیار نصب می‌گردد، مشاهده می‌شود که نور تابیده‌شده بر روی دیواره‌های کمد، دارای تفاوت رنگی در قسمت‌های مختلف است. این پدیده را، پراش نور می‌نامند که عملاً لبه‌های شیار، مانند منشور عمل می‌کند و طیف‌های رنگی گوناگون نور را به مناطق مختلفی می‌تاباند.

برای رفع این مشکل کافی است که از یک دیفیوزر (طلق) شیری‌رنگ استفاده شود. البته دیفیوزر نوع گرد، اولویت بیشتری دارد زیرا به‌راحتی درون شیار جای می‌گیرد ولی به‌راحتی از شیار خارج نمی‌شود.

نورپردازی عمودی با استفاده از دیفیوزر گرد و با ال ای دی نواری
نورپردازی عمودی با استفاده از دیفیوزر گرد و با ال ای دی نواری

لازم به یادآوری است که توان ال ای دی‌های نواری در هر متر، در حدود ۵ وات است. در بعضی مواقع، برحسب سلیقه یا الزام فنی نیاز است که از میزان نور بیشتری استفاده کرد. به همین منظور، از ال ای دی‌های شاخه‌ای استفاده می‌شود.

ال ای دی‌های شاخه‌ای، معمولاً در هر متر، توانی در حدود ۱۵ وات دارند. البته این میزان توان تولیدی، گرمای زیادتری را تولید می‌کند و چنانچه به نحوی این گرمای تولیدشده، کاهش نیابد می‌تواند در بلندمدت، منجر به سوختن چیپ های گوناگون مونتاژ شده بر روی ال ای دی شاخه‌ای منجر شود. به همین منظور از پروفیل آلومینیومی استفاده می‌شود. اطلاعات بیشتری راجع به این مورد را می توان در مقاله راه اندازی ال ای دی های شاخه ای مطالعه کرد.

ابعاد پروفیل ها و موقعیت آن

در اکثر موارد، عرض این پروفیل‌ها، ۱۴ میلی‌متر و عمقی به میزان ۷ میلی‌متر دارند. به همین منظور شیار موردنظر می‌بایست به همان عرض و عمق گفته‌شده باشد؛ اما در پاره‌ای موارد، از پروفیل عرض ۱۶ میلی‌متری و عمق ۱۰ میلی‌متر استفاده می‌شود که در همه‌جا موجود نیست و عموماً در کاربردهای حرفه ای استفاده می شود.

نورپردازی عمودی
نورپردازی عمودی

نکته دیگر در این نوع نورپردازی، محل قرارگیری شیار است. شیار موردنظر را معمولاً در دو حالت می‌توان متصور شد. حالت اول، نزدیک دیواره انتهایی است. این روش بیشتر در کمدها و ویترین‌های دکوری استفاده می‌گردد. یا اینکه از آیینه در قسمت انتهایی استفاده می‌شود.

حالت دوم، شیار موردنظر بر روی دیواره جانبی و نزدیک درب کمد واقع‌شده است. این حالت بیشتر در کمدهای مخصوص آویز لباس استفاده می‌شود و مناسب‌تر از حالت قبلی است.

نورپردازی افقی

حالت سوم نورپردازی کمد نورپردازی افقی است. نورپردازی افقی معمولاً، در بخشهایی از کمد استفاده می شود که یونیت ارتفاع بلندی ندارد و آن بخش اختصاص به لباسهای نیم تنه مانند کت ، شلوار دارد. تنها تفاوت این نوع نورپردازی با نورپردازی عمودی، محل قرارگیری منبع نور است که عمدتاً به سه شکل است.

نورپردازی افقی از بالا

نوع اول که شیار بر روی سقف و بر روی قسمت جلوی کمد قرار می‌گیرد که بسیار زیبا نور را بر روی اشیا می‌تاباند.

نورپردازی افقی و تابیده شده از بالا
نورپردازی افقی و تابیده شده از بالا

نورپردازی افقی از کف

نوع دوم، نور را از روی کف و بر روی قسمت جلوی کمد به اشیا می‌تاباند. لازم به ذکر است که این روش تنها کارکرد نمایشی دارد و تنها اقلام قرارگرفته در قسمت جلوی کمد قابل‌رؤیت می‌گردند.

نورپردازی افقی از انتهای کف و سقف

نوع سوم که نور از لبه انتهایی سقف و یا کف و یا هر دو تابانده می‌شود. این روش بیشتر مناسب کمدهای دکوری رنگ روشن است که می‌خواهند وسیله تزئینی موردنظر به‌صورت غیرمستقیم نورپردازی شود.
لازم به ذکر است در نورپردازی نوع سوم روش افقی، حالت دیگری هم وجود دارد که مناسب نورپردازی طبقه‌های شیشه‌ای است و عملاً نور از پشت به داخل شیشه تابانده شده که در تصویر زیر دیده می‌شود.


نورپردازی طبقه شیشه ای
نورپردازی طبقه شیشه ای

روش‌های توضیح داده‌شده، حالت توکار بوده که از سطح کیفی بالایی برخوردار است. نوع دیگری از نورپردازی هم وجود دارد که لامپ‌ها به‌صورت روکار نصب می‌شوند که عملاً بر روی کمد قابل‌رؤیت است. کاربرد آن‌هم در هنگامی است که از قبل، نورپردازی در طراحی لحاظ نشده است.

نورپردازی روکار
نورپردازی روکار

4 پرسش و پاسخ

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید