توجه به نورپردازی از زمان طراحی کابینت و کمد

0
1871

برای نورپردازی کابینت‌ها و کمدها، بایستی از ابتدای طراحی، نیازمندیهای نورپردازی در نظر گرفته شود و حین ساخت و نصب به وظایف اجرایی نورپردازی پرداخته شود. در این سبک نورپردازی، می‌توان به‌تمامی خواسته‌های موردنظر که شامل کارایی، کیفیت و زیبایی رسید. علت این امر هم، پیش‌بینی تمامی امکانات لازم از ابتدای طراحی می‌باشد.

ملاحظات قبل ساخت

چنانچه خواستار نورپردازی صحیح و اصولی هستید، می‌بایست از هنگام طراحی، نور را مدنظر قرار دهید و ملاحظات قبل ساخت را در نظر بگیرید. اما چگونه؟ اولین کار در ساخت کابینت، اندازه برداری می‌باشد. در گام بعدی، طراح بر مبنای اطلاعات فنی خود و ذوق هنری خویش و برطبق سلیقه کارفرما، اقدام به طراحی کابینت و ارائه یک نقشه می‌نماید.

همان طور که در نقشه بالا دیده می‌شود، بعد از تهیه نقشه، باتوجه‌به نحوه چیدمان بخش‌ها، نوع نورهای لازم و سنسورهای آن مشخص می‌شود. برای مثال، در طرح بالا، خطوط آبی بیانگر لامپ‌های خطی تخت (دفنی) می‌باشند که داخل شیارهایی که در فاصله ۱۰ سانتی‌متر از لبه یونیت به عرض ۱۶ میلی‌متر و عمق ۱۰ میلی‌متر واقع شده‌اند، نصب می‌گردند و با استفاده از سنسورهای نر کار که داخل ضخامت ۱۶ میلی‌متری‌ام دی اف ها دفن می‌شوند کنترل می‌گردند.

روی نقشه، جای نصب این سنسورها با دایره نارنجی‌رنگ مشخص شده است. خطوط قرمز، بیانگر لامپ‌های روکار کنجی متعلق به سیستم نورپردازی کشوها می‌باشد. نکته مهم در این نقشه آن است که به‌واسطه نوع چیدمان لامپ‌ها و سنسورها، می‌بایست عملیاتی بر روی ام‌دی‌اف‌ها در کارگاه صورت بگیرد. برای مثال می‌بایست جای لامپ‌های خطی، شیاری از قبل روی یونیت‌ها ایجاد شود و یا در هنگام نصب یونیت‌ها، مسیرهای سیم‌کشی سنسورها و لامپ‌ها، در وجه بیرونی یونیت‌ها، شیارخورده شود تا پس از جای‌گذاری سیم‌ها درون شیارهای بیرون یونیت و قرارگیری یونیت‌ها در کنار هم سیم‌کشی‌ها بین یونیت‌ها مخفی گردند.

کارهای اجرایی حین نصب

حال بعد از انتقال یونیت‌ها به محل نصب، کار نصب نورپردازی شروع می‌شود. در این مرحله، قبل از جانمایی یونیت‌ها، لامپ‌های تخت دفنی، می‌بایست با استفاده از چسب آکواریوم و چسبهای دیگر در محل شیارها فیکس شده و سنسورها و سیم‌های موجود در داخل شیارهای بیرونی مسیر سیم نصب شده تا بعد از قرارگیری یونیت‌ها در کنار یکدیگر، سیم‌ها مخفی گردد.

این سیم‌ها می‌بایست به سمت محل قرارگیری آداپتور برسند تا از آن نقطه تغذیه شوند. در بعضی موارد، نیاز است که لامپ‌هایی مانند لامپ‌های زیرکابینتی کنجی روکار بعد از سنگ شدن فضای بین کابینت‌ها نصب گردند ولی حتماً مسیر سیم‌ها قبل از سنگ‌کاری بایستی تعبیه شده باشد. همچنین نصب سنسورهای زیرسطحی که زیر سنگ قرار می‌گیرند، بعد از نصب سنگ‌ها امکان‌پذیر می‌باشد.

نظر خود را ثبت کنید

نظر بدهید
نام خود را وارد نمایید